Díky naší škole jsem se přidal do týmu H2AC4Schools, což jsou závody malých hybrid vodíko-elektrických autíčkek a měl tu čest se stát jejím kapitánem. Naše škola je nejen jediným členem H2AC v kraji, ale také se aktivně zapojujeme do čistě elektrických závodů autíček v Ostrově. Už od roku 2017 se aktivně zúčastňujeme každých závodů tohoto mezinárodního projektu. Tento program umožňuje studentům propojovat teorii s praxí v oblasti techniky alternativních pohonů na vodík. Soutěž spočívá v ujetí největší vzdálenosti za daný čas (4 nebo 2x2 hodiny) při použití dané kapacity baterií a daného množství vodíku uloženého v hydrosticích. Máme na výběr několik možností s baterkami a hydrosticky, 2x3600mA nebo 1x7200mA, a pohon na 1 hydrostik, nebo 2. Vždy dostaneme 16 hydrosticků na celé 4 hodiny a pokud je spotřebujeme všechny, máme bohužel smůlu a závod nemůžem nijak odjet. Proto měníme 2 hydrosticky každou půl hodinu a baterky 1 za 2 hodiny.
Závody probíhají 4 hodiny na stejné předem určené dráze. Na dráze se nachází 1 nebo 2 místa pro "pitstop", kde máme tu možnost autíčko profoukat, vyměnit pohonné hmoty a zkontrolovat, zdali je všd v pořádku. Hraje se na každou sekundu, jelikož čas je zde důležitý. Dělíme se zde na 2 týmy, mechanici a řidiči-mechanici. Autíčko musí být pod stálou kontrolou mechaniků i při pohybu, ne jen v pitstopu. Vždy si každý jeden mechanik stoupne okolo jednoho rohu dráhy, aby kontroloval zdali vše svítí tak, jak má. Pokud ne, zavolá na řidiče, který následně zastaví v pitstopu a dál je práce pouze na mechanicích. Když se řidiči stane, že nabourá či se dokonce převrátí, jsou okolo celé dráhy "nahazovači", kteří mají jediný úkol, převrátit či posunout nás. Bohužel, i přes to, že mají jediný úkol, většinou svoji práci neumí ani tak vykonat dobře. Buď autíčko bezdůvodně odnesou majiteli, nebo čekají až projedou ostatní modely, čímž nám výrazně zhorší závod. V týmu je nás celkem 6, 3 řidiči-mechanici včetně mě, a 3 mechanici. Každý rok jezdíme v Ostravě Mistrovství ČR na které se musíme kvalifikovat na kvalifikačním závodě, většinou v Brně nebo Praze. Také máme tréninky v Děčíně, abychom si po celém roce zvykli, jak se autíčko chová a co je potřeba zlepšit. Dále jsme minulý rok závodili naposled v Chemnitz, proč naposled? Federace se rozhodla ukončit tento závod a bůhví jestli se někdy objeví znovu.
Od roku 2017 se naší škole podařilo vyhrát několik zajimyvých cen i míst. Rok 2020 a 2021 se závody kvůli Covid-19 nekonali, zúčastnili jsme se tedy všech závodů, kterých jsme mohli.